دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزهای اقتصاد اسلامی
2783-4069
1
1
2021
06
22
منابع درآمدی در سیره پیشوایان معصوم (علیهم السلام)
3
30
FA
داود
آقاجانلو
دانشجوی دکتری فلسفه اقتصاد مٶسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
d.aghajanlou@yahoo.com
سیدمحمدکاظم
رجایی رامشه
دانشیار گروه اقتصاد مٶسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
smk_rajaee@yahoo.co.uk
10.30513/ied.2021.1448
<em>منظور از سیره پیشوایان معصوم</em>M<em>؛ سبک زندگی و رفتارهای ضابطهمند نسبتاً ثابت یا سیاستگذاریهایی است که از عملکرد آنها در عرصه زندگی فردی، اجتماعی و حاکمیتیشان قابل استخراج میباشد. خوشبختانه با تلاش اندیشمندان عرصه تاریخ و سیرهنگاران، سرمایه عظیم سبک زندگی و سیره اقتصادی پیشوایان معصوم</em>M<em> در دسترس ما قرار دارد که ارائه مناسب و تحلیل تخصصی آنها میتواند به حل مشکلات، رشد اقتصادی و بهبود زندگی منتهی شود.</em><br />این تحقیق که با روش تحلیلی ـ توصیفی نگارش یافته، تلاشی در کشف و تبیین شیوههای مستمر کسب درآمد معصومانM است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که عمده فعالیتهای پیشوایان معصومM را کشاورزی، دامداری، تجارت و فروش خدمت تشکیل میداده است. پیشوایان معصومM اقدام به فعالیت اقتصادی منتج به تولید طیب و مولد میکردند. ارث، موقوفات، هدایا و تحف از دیگر منابع درآمدی پیشوایان معصومM محسوب میشوند.
سیره اقتصادی,اقتصاد صدر اسلام,منابع درآمدی پیشوایان معصوم
https://ied.razavi.ac.ir/article_1448.html
https://ied.razavi.ac.ir/article_1448_fb3e93c65265a5a6389cdf4b519bd58a.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزهای اقتصاد اسلامی
2783-4069
1
1
2021
06
22
تحلیل کارکردی کنشهای حمایتی مبتنی بر جامعه هدف در آموزههای قرآن
31
58
FA
سید علی نقی
ایازی
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
a.ayazi@isca.ac.ir
10.30513/ied.2021.1450
<em>در فرهنگ دینی، کنشهای مبتنی بر خیرخواهی و دگردوستی از نقاط قوت آدمی شمرده شده، مفاد آیات متعدد نیز به خوبی مٶید این نوع نگرش است؛ چنان که هیچ امری را بعد از انجام واجبات، مانند نیکی و خدمت به بندگان خداوند، باعث تقرب انسان به درگاه الهی نمیداند. جامعۀ هدف کنشهای حمایتی و کارکردهای مترتب بر آن نیز در این دسته از آیات بیان شده است.</em>
<em>این مطالعه در نظر دارد با استفاده از روش کیفی تحلیل محتوای استقرایی به بررسی کارکردی نظام هنجاری کنشهای حمایتی مردمنهاد، مبتنی بر جامعۀ هدف بپردازد و به این سٶالات پاسخ دهد: سازوکارهای کنشهای حمایتی مبتنی بر تعالیم قرآنی چیست؟ چه گروهها و طبقات اجتماعی از اهداف کنشهای حمایتی هستند؟ این کنشها دارای چه کارکردهایی هستند؟</em>
<em>همچنین سازوکار کنشهای حمایتی انفاق، احسان، صدقه، قرضالحسنه، خمس و زکات مورد بررسی قرار گرفت و فصل مشترک کارکردهای کنشهای حمایتی از آموزههای قرآن، پیشرفت اقتصادی، آمرزش و گسستن از کجروی، پیشگیری از دوقطبی شدن جوامع و ایجاد انسجام و همبستگی، احسان به خویشتن و دریافت جزای بهتر، پالایش روح و روان از ناراستی شناسایی شد.</em>
کنش حمایتی,انفاق,احسان,صدقه,قرضالحسنه,خمس,زکات
https://ied.razavi.ac.ir/article_1450.html
https://ied.razavi.ac.ir/article_1450_a59e623599f45e0bb2aa0a40f3138fbf.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزهای اقتصاد اسلامی
2783-4069
1
1
2021
06
22
بررسی و تبیین الگوی پیشرفت اقتصادی کوثری در اندیشه آیةاللّٰه جوادی آملی با استفاده از روش نظریهپردازی دادهبنیاد
59
84
FA
سعید
ایرانمنش
0000-0002-7782-0010
دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
saeeed.iranmanesh@yahoo.com
نورالله
صالحی
استادیار گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
salehinoor@gmail.com
فاطمه
نظری رباطی
دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
fnbm90@gmail.com
10.30513/ied.2021.1422
<em>امروزه دستیابی به رشد و پیشرفت اقتصادی از مهمترین دغدغههای مکاتب اقتصادی و حکومتهاست. برای رسیدن به این اهداف، مکاتب اقتصادی و روشنفکران هر جامعه با توجه به نحله فکری خودشان و متناسب با نیازها و شرایط جامعه، اقدام به طراحی الگوهای توسعه و پیشرفت اقتصادی کردهاند. الگوی پیشرفت اقتصادی کوثری، مفهومی است که در راستای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و رسیدن به تمدن نوین اسلامی و در حوزه اقتصاد توسط آیةاللّٰه جوادی آملی مطرح شده است. برای اینکه این الگوی پیشرفت اقتصادی که مبتنی بر کتاب خدا (قرآن کریم) و عقل و حاصل پردازش عقلانی دادههای وحیانی و نقلی ایشان میباشد، بتواند به فعلیت برسد، در ابتدا لازم است که این مفهوم به</em><em> </em><em>درستی تبیین و تفسیر گردد و ابعاد مختلف آن مشخص شود.</em>
<em>در این تحقیق تلاش شده است که با تحلیل سخنان آیةاللّٰه جوادی آملی و با بهرهگیری از روش نظریهپردازی دادهبنیاد، ضمن استخراج مدل مفهومی سخنان ایشان پیرامون ابعاد و ویژگیها این الگوی پیشرفت اقتصادی، به بررسی ابعاد و مٶلفهها و در نهایت به تبیین این الگوی پیشرفت اقتصادی پرداخته شود.</em>
الگوی پیشرفت اقتصادی کوثری,الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت,تمدن نوین اسلامی,روش نظریهپردازی دادهبنیاد
https://ied.razavi.ac.ir/article_1422.html
https://ied.razavi.ac.ir/article_1422_363509ebb5ddacab37628dc6695b5e3f.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزهای اقتصاد اسلامی
2783-4069
1
1
2021
06
22
مقایسۀ عقود مالی در نظام تأمین مالی اسلامی و نظام رایج با لحاظ هزینه اعمال قرارداد
85
112
FA
بهزاد
بابازاده
استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی
b.babazadeh@gmail.com
10.30513/ied.2021.1449
<em>نظام تأمین مالی اسلامی به عنوان جایگزین نظام مالی رایج با حذف ربا، عقود جایگزینی شامل قرضالحسنه، عقود مبادلهای و عقود مشارکتی را برای حل مسئله تأمین مالی در شرایط مختلف ارائه مینماید. ادبیات اقتصادی نیز دو دسته سازوکار کلی مبتنی بر مشارکت و مبتنی بر بدهی را به عنوان ساختارهای تأمین مالی معرفی مینماید. مطالعات مختلفی برای توجیه بهینه بودن سازوکار بدهی ارائه شده است. در بین عقود اسلامی نیز عقود مبادلهای مبتنی بر ساختار بدهی هستند.</em>
<em>در این مقاله، ضمن بررسی ادبیات مذکور و نیز احصای وجه تمایز عقود مبادلهای با ربا از ادبیات اسلامی، مدل نظری مبتنی بر نظریه بازی با گسترش مطالعات پیشین ارائه شده است که با لحاظ هزینه اعمال قرارداد میتواند عقود مبادلهای اسلامی مختلف را با یکدیگر و با ربا مقایسه کند. در واقع، هدف آن ایجاد امکان تفصیل بین ساختارهای مختلف ایجاد بدهی و مقایسه آنهاست. بر</em><em> </em><em>اساس نتیجه این مدل عقود مبادلهای که ساختار مالکیت در آنها به نحوی است که مالکیت دارایی مبنا در ابتدای قرارداد در اختیار تأمینکننده مالی قرار دارد و پس از انجام تعهدات دریافتکننده وجوه، مالکیت به وی منتقل میشود، نسبت به قراردادهای ربوی و سایر عقود مبادلهای اولویت دارند و بهینه هستند.</em>
طبقهبندی JEL: C72, D84, P43, P48, K42.
نظام تأمین مالی اسلامی,سازوکارهای اعمال قرارداد,نظریه بازی,اقتصاد و حقوق
https://ied.razavi.ac.ir/article_1449.html
https://ied.razavi.ac.ir/article_1449_33d796320fd41941f4a85d820c39f3fe.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزهای اقتصاد اسلامی
2783-4069
1
1
2021
06
22
الگوی فرهنگسازی رفتاراقتصادی مطلوب در رویکرد قرآنی
113
139
FA
سید رضا
حسینی
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
srhoseini@rihu.ac.ir
مجید
کافی
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
mkafi@rihu.ac.ir
عبد الحمید
ثابت
استادیار جامعة المصطفی العالمیه
sah_sabet@yahoo.com
عبدالخالق
کریمی
دکتری قرآن و علوم جامعة المصطفی العالمیه
abkarimi58@gmail.com
10.30513/ied.2021.1424
<em>دستیابی به اهداف اقتصادی جامعه، مستلزم نهادینه شدن رفتارهای اقتصادی مطلوب است. اما اینکه عوامل اجرایی این نهادینهسازی چیست و چه راهبردها و روشهایی برای آنها وجود دارد، مسئلهای است که پاسخ به آن نیازمند پژوهش است.</em><br /> <em>هدف این جستار، یافتن پاسخ این مسئله است. </em><em>مقاله، نخست بر اساس نظریه ساختاریابی، بر دو دسته عوامل اصلی: عاملیت و ساختار/نهادها تأکید میکند و سپس با استفاده از الگوی منطقی «فرانکنا» و با مراجعه به نصوص قرآنی و حدیثی، راهبردها و روشهای مربوط به این عوامل را کشف و ارائه مینماید. در این زمینه بر مبنای نقش عاملیت در فرهنگسازی، راهبردهای الگونمایی و اصلاح نابهنجاریهای اقتصادی برای عامل اقتصادی و بر مبنای نقش ساختار/نهادها در فرهنگسازی، راهبردهای آموزش و تربیت اقتصادی، اطلاعرسانی و تبلیغات رفتار اقتصادی مطلوب و بر مبنای نقش مشترک عاملیت و ساختار/نهادها، راهبرد اصلاحبخشی و نظارت اجتماعی ـ اقتصادی استخراج گردیده و برای اجرای این راهبردها مجموعاً 17 روش ارائه شده است.</em>
الگو,فرهنگسازی,عاملیت,نهاد,راهبرد
https://ied.razavi.ac.ir/article_1424.html
https://ied.razavi.ac.ir/article_1424_7bead560e40186945a8bebfb1b3c11aa.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزهای اقتصاد اسلامی
2783-4069
1
1
2021
06
22
ابعاد «اخلاقی» و «کارکردی» علم اقتصاد متعارف؛ دریچههایی برای طرح ایدۀ «علم اقتصاد اسلامی»
141
166
FA
محمدجواد
رضائی
0000-0002-4931-5199
استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد
mjrezaei@shahed.ac.ir
مهدی
موحدی بکنظر
استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد
m.movahedi@shahed.ac.ir
10.30513/ied.2021.1425
<em>در این مقاله، دو پیشفرض مهم که امکان وجود «علم اقتصاد اسلامی» را نفی میکند، مورد بحث قرار گرفته و دلالتهای ایجابی آن تصریح شده است؛ پیشفرضهایی در باب ابعاد «اخلاقی» و «کارکردی» علم اقتصاد. پیشفرض نخست بر آن است که پژوهشها و تحلیلهای اقتصادی صرفاً بیانگر روابطی میان متغیرها و پدیدههای اقتصادی بوده و اساساً در عرصه هستها (امور هستیمند) مطرح میشوند. بر اساس پیشفرض دوم، کارکرد «علم اقتصاد» در جامعه متفاوت با کارکرد «دین» است.</em>
<em>در این جستار تلاش شده است که بررسی این پیشفرضها با دقتورزیهای تحلیلی ـ فلسفی از ماهیت «علم اقتصاد»، البته متکی به نظرات برخی اقتصاددانان و به فراخور موضوع، مستند به آموزهها و برداشتهای متکی بر منابع اسلامی صورت گیرد. در نهایت، همراستا با مباحثِ انتقادیِ ارائهشده، نظر مختار در باب ماهیت «علم اقتصاد اسلامی» بیان شده است.</em>
علم اقتصاد اسلامی,اخلاق و اقتصاد,فلسفۀ علم اقتصاد,کارکرد علم اقتصاد
https://ied.razavi.ac.ir/article_1425.html
https://ied.razavi.ac.ir/article_1425_37e5e7de379efe00448c7638718fa168.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزهای اقتصاد اسلامی
2783-4069
1
1
2021
06
22
حق انتخاب مصرف کننده و تضمین آن در فقه
167
185
FA
زهرا سادات
سرکشیکیان
دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی
kosaretaban@gmail.com
عصمت السادات
طباطبایی لطفی
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
esmat.taba@gmail.com
10.30513/ied.2021.1423
<em>حق انتخاب، یکی از حقوق بنیادین مصرفکننده است که در مباحث فقهی به صورت پراکنده مورد تأیید قرارگرفته، لیکن از لحاظ حقوقی در کشور ایران به تکامل نرسیده است. این حق، شکلدهندۀ تقاضای کل در بازار کالا و خدمات بوده و حمایت</em><em>از آن موجب رقابت مفید</em><em>در میان عرضهکنندگان کالا و خدمات جهت ارائه محصولات بهتر و در نهایت امنیت و شکوفایی اقتصاد ملی میگردد. </em><em>لذا در این تحقیق برای نخستین بار اصول و قواعد فقهی تضمین حق انتخاب مصرفکنندگان</em><em> در سه حوزه زیر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است:<br /> الفـ تضمین حق انتخاب بر اساس آداب تجارت؛ بـ تضمین</em><em> حق انتخاب از طریق شرایط صحت معامله؛ جـ تدابیر ویژه فقهی در ضمانت اجرای حق انتخاب بر اساس خیارات، قواعد ضمانآور و نهاد حسبه. این اصول میتوانند زمینهساز تکامل مباحث حقوقی و در نهایت رسیدن به یک اقتصاد امن و پویا در کشور باشند.</em>
فقه,حق انتخاب,مصرفکننده
https://ied.razavi.ac.ir/article_1423.html
https://ied.razavi.ac.ir/article_1423_7ad008517ab0cff7715073a68cfb2b0e.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزهای اقتصاد اسلامی
2783-4069
1
1
2021
06
22
شاکله ادراک اندیشه اقتصادی اسلام
187
216
FA
احمدرضا
شاهسنایی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی دولتآباد اصفهان
a_shahsanaei@yahoo.com
علیرضا
زکی زاده رنانی
دکتری شیعهشناسی
a.zakizadeh@ymail.com
علی
خلیلی
کارشناس ارشد اقتصاد اسلامی دانشگاه اصفهان
khalili.ali1366@yahoo.com
10.30513/ied.2021.1447
<em>چگونه میتوانیم فهم بهتری از محتوای اندیشه اقتصادی اسلام یا مسلمانان در گذشته یا حال داشته باشیم و به توضیح بهتری از این اندیشههای اقتصادی دست یابیم؟</em><br /> <em>این مقاله با بهرهگیری از آموزههای بینالاذهانی متفکران مسلمان از روش قیاسی و سپس با رجوع به اجزای پراکنده و متنوع این اندیشهها در جریانها، متفکران و آثار مرتبط این حوزه از روش استقرایی کوشیده است تا به فهمی روشمند از اندیشههای اقتصادی اسلام دست یابد. ارکان سهگانه دین اسلام یعنی اعتقادات، اخلاقیات و احکام به عنوان مسلّمات و یقینیات، به مثابۀ نقطه اطمینانبخش و سکویی مطمئن برای جستاری نظری در اندیشه اقتصادی اسلامی قرار گرفته است. از این رو در اندیشه اقتصادی اسلامی نیز اعتقاد اقتصادی، اخلاق اقتصادی و فقه اقتصادی از ارکان تلقی شده است.</em><br /> <em>در این نوشتار، ضمن شرح مختصر این سه حوزه، تعاملات ششگانه آنها، شناسایی و تأثیرگذاریهای هر یک از آنها بر دیگری در متن واقعیات فرد، جامعه و دولت نظریهپردازی شده است. کثرت موضوعات هر یک از سبدهای سهگانه و تعاملات ششگانه، در درون سه قالب اسلام حق، اسلام محقق در نظر دانشمندان و اسلام محقق در عمل مسلمانان و اسلام محقق در عملکرد دولتمردان موجب شده است تا جستار نظریِ حاضر در مقام توضیح اندیشه و در مقام تولید اندیشه انعطاف داشته باشد. وجه انتقادی و رهاییبخشی آن در قدرت فاصلهافکنی بین وضعیت موجود مسلمانان و وضعیت مطلوب اسلام است. به این ترتیب، شناسایی قلّههای مطلوب و آرمانی در اسلام حق و نفسالامری دین به</em><em> </em><em>نوعی ساختن «مفاهیم خالص» میماند که به ما در مطالعات پژوهشی مدد میرساند و فراتر از آن در کار سیاستگذاری اجرایی و طراحی نظام اقتصادی مطلوب یاری میدهد؛ به نحوی که پژوهشگر یا سیاستگذار بداند که در هر سبد معرفتی و تعاملات ششگانه به دنبال چیست؟ و چه تأثیرگذاریها و تأثیرپذیریهایی را میتوان انتظار داشت؟</em>
اندیشه اقتصادی,اسلام,ساختار,روششناختی,نظریه اقتصادی,توماس اسپریگنز,شومیکر
https://ied.razavi.ac.ir/article_1447.html
https://ied.razavi.ac.ir/article_1447_b029c2ee6b9aab141bdd23bc9a39efdb.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزهای اقتصاد اسلامی
2783-4069
1
1
2021
06
22
بررسی تأثیر توسعه مالی اسلامی بر رشد اقتصادی استانهای ایران (با رویکرد دادههای تابلویی)
217
248
FA
مهدی
صادقی شاهدانی
استاد دانشگاه امام صادق(علیه السلام)
shahdani@yahoo.com
محمد
غفاری فرد
استادیار دانشگاه بین المللی اهل بیت (علیهم السلام)
ghaffary2@yahoo.com
مهدی
صفدری
دانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه یزد
mahdi.safdari.edu@gmail.com
10.30513/ied.2021.1418
<em>در نظام بانکداری بدون ربا، توزیع منابع بانکها از طریق تسهیلات بانکی صورت میگیرد و بازارهای مالی کارآمد از جملهای سازوکارهای مهم در فرایند رشد اقتصادی به شمار میروند. از نظر دانشمندان اقتصاد، بدون داشتن یک بخش مالی مؤثر و کارا نمیتوان به توسعه مالی و در پی آن به رشد اقتصادی دست یافت. بنابراین مناسبترین روش بررسی ارتباط توسعه مالی و رشد اقتصادی، مطالعه چگونگی نقش مکمل بازار مالی و بانک در رشد و توسعه اقتصادی است. از این رو، هدف اصلی این پژوهش، بررسی اثر توسعه مالی اسلامی بر رشد اقتصادی استانهای ایران میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش اقتصادسنجی دادههای تابلویی </em>(Panel Data)<em> با بهرهگیری از محیط نرمافزار </em>Eviews9<em> استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که توسعه مالی اسلامی در بلندمدت اثر مثبت و معناداری بر رشد اقتصادی استانها دارد. همچنین نتایج ضریب متغیرهای نسبت توزیع تسهیلات بانکی به تولید ناخالص داخلی (قرضالحسنه، مشارکتی و مبادلهای) مثبت و معنادار حاصل شده است. با توجه به ضریب برآوردی متغیرها، افزایش نسبت اعطای تسهیلات مبادلهای به تولید ناخالص داخلی، اثر مثبت و قویتری نسبت به تسهیلات مشارکتی بر رشد اقتصادی استانها دارد. بنابراین سیاستگذاران نظام مالی کشور جهت رونق اقتصادی باید به تعمیق انواع قراردادهای مبادلهای در نظام مالی کشور بپردازند.</em><br /> <em>طبقهبندی </em>JEL<em>:</em> C13, C33, G21, O40<em>.</em>
توسعه مالی,تسهیلات بانکی,رشد اقتصادی,استان,الگوی تابلویی
https://ied.razavi.ac.ir/article_1418.html
https://ied.razavi.ac.ir/article_1418_2bd6932dec2f0322e7f5d8d7043f8957.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزهای اقتصاد اسلامی
2783-4069
1
1
2021
06
22
امکانسنجی فقهی بازار بدهی
249
274
FA
سید صادق
طباطبائی نژاد
0000-0002-9349-2176
دکتری علوم اقتصادی دانشگاه عدالت تهران
s.s.tabaei@gmail.com
مرضیه سادات
موسوی
دانشپژوه سطح چهار جامعة الزهراء(علیهاالسلام) ، قم
m.s.moosavi65@gmail.com
10.30513/ied.2021.1419
<em>بازارهای مالی با نقشی تأثیرگذار بر اساس ماهیت حق مالیِ مبادلهشده در آن، به بازار بدهی</em><em><strong>[1]</strong></em><em> و بازار سهام تقسیم میشوند. این دو بازار در کنار بازار مشتقات، ارکان اصلی بازار سرمایه متعارف را تشکیل میدهند که وظیفه تأمین مالی میانمدت و بلندمدت بخش خصوصی و عمومی را در کنار سودآوری برای سرمایهگذاران عهدهدار میباشند. در مهندسی مالی</em><em><strong>[2]</strong></em><em> جدید به منظور تأمین مالی مستقیم، فعال کردن داراییهای ثابت، افزایش نقدینگی، بالا بردن قدرت مانور بنگاهها و اجرای سیاستهای مالی و پولی دولتها جهت رسیدن به ثبات و رشد اقتصادی، بازاری جهت انتشار و مبادله اوراق بدهی با توجه به تغییرات انتظاری نرخ بهره طراحی شده است.</em><br /> <em>پیش از اسلامی کردن ابزارهای مورد استفاده در این بازار و معرفی صکوک نه فقط به عنوان ابزاری تقلیدی و نسخهای اسلامیشده از اوراق قرضه، بلکه ابتکاری منطبق با شریعت جهت دگرگون کردن ساختار تأمین مالی، لازم است با توجه به چارچوبها و احکام شرعی، ایجاد نهادی متمرکز برای مبادله ثانویه صکوک و اوراق مبتنی بر دَین را تحلیل نماییم.</em><br /> در این مقاله که به روش کتابخانهای با رجوع به منابع فقهی شیعه و اهل سنت صورت گرفته است، فرضیه جواز تشکیل بازار بدهی مورد پژوهش قرار گرفته و با بررسی شروط و احکام عقودی که صکوک بر پایه آنها شکل گرفته است، از منظر مبادلات ثانویه و بیع دَین به عنوان زیربنای ایجاد و توسعه بازار بدهی، این امر استنتاج میگردد که ایجاد و توسعه بازاری به منظور مبادله صکوک و اسناد بدهی در بازار ثانویه به جز در مواردی، صحیح و جایز میباشد.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. Debt market.<br /> <br /> <br /> [2]. مهندسی مالی عبارتست از طراحی، توسعه و نوآوری در ابزار و سیستمهای مالی و ارائه راه حلهای خلاق برای حل مشکلات و کاهش ریسک در جهت افزایش ارزش شرکتها.
بازار بدهی,تنزیل دَین,صکوک,بازار ثانویه صکوک
https://ied.razavi.ac.ir/article_1419.html
https://ied.razavi.ac.ir/article_1419_42fa06a255959b01e9bf7f892ff587d0.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزهای اقتصاد اسلامی
2783-4069
1
1
2021
06
22
جستار حقوقی - اقتصادی در مسئولیت مدنی دولت در مسئله نرخ ارز ترجیحی
275
302
FA
مهدی
مددی
0000-0002-5103-3051
کارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشگاه کاشان کارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشگاه کاشان
mahdimadadii@yahoo.com
10.30513/ied.2021.1420
<em>گزینش نرخ ارز ترجیحی و توزیع ارز با قیمتهای دستوری، یکی از راهکارهای ثابت دولتهای منتخب پس از انقلاب در مواجهه با بحرانهای ارزی بوده است. کنترل دستوری نرخ ارز، از دو منظر اقتصادی و حقوقی قابل تأمل است؛ از منظر «اقتصادی»، چنین تصمیمی به وضوح در مغایرت با اصول اقتصادی و نظام اقتصادی مطلوب برای ساختار اقتصادی ایران میباشد؛ چرا که وفق آموزههای اقتصادی، نظام ارزی مطلوب برای ساختارهای مشابه با ساختار اقتصادی ایران، «نظام ارزی شناور مدیریتشده» میباشد و «نظام ارزی میخکوب» از منظر اقتصادی، نتیجهای جز اسراف ارزی و توزیع رانت و افزایش فساد ساختاری ندارد. در راستای تأملات اقتصادی و از منظر «حقوقی»، وفق بند ت ماده 20 قانون احکام دائمی توسعه، نظام ارزی کشور، «نظام ارزی شناور مدیریتشده» میباشد. لذا انتخاب نظام ارزی میخکوب و تخصیص ارز با نرخ ترجیحی را میتوان تخطی دولت از قانون دانست که میتواند منشأ پدید آمدن «مسئولیت مدنی ناشی از وضع مقررات خلاف قانون» باشد و دولت را مسئول جبران زیانهای وارده در اثر تصمیمات غیر قانونی سازد. حسب این تحلیلها، به نظر میرسد روش کنترل دستوری قیمت ارز، ولو با هدف جلوگیری از افزایش قیمتها، هم از منظر حقوقی و هم از منظر اقتصادی، امری ناصواب و محکوم به شکست میباشد.</em><br /> طبقهبندیJEL:K13.
مسئولیت مدنی دولت,حقوق اقتصادی,نرخ ارز ترجیحی,قانون احکام دائمی توسعه,کنترل دستوری نرخ ارز
https://ied.razavi.ac.ir/article_1420.html
https://ied.razavi.ac.ir/article_1420_1ed96095a99605604dfea9365af56f6c.pdf
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
آموزهای اقتصاد اسلامی
2783-4069
1
1
2021
06
22
غایتشناسی آیات اقتصادی قرآن کریم
303
324
FA
سیدمرتضی
هنرمند
0000000255663966
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه ملایر
navust@yahoo.com
10.30513/ied.2021.1421
<em>آیات اقتصادی قرآن کریم که موضوع آنها به طور عام ثروت است، همچون آیات دیگر، دارای غایت، غرض و هدفی هستند که مراد جدّی خدای متعال را دنبال میکند. دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی، غایت زندگی مؤمنانه است. یکی از عرصههای مربوط به این زندگی مؤمنانه، شئون اقتصادی است که باید در جهت دستیابی به سعادت شکل گیرد. یکی از منابع موجود برای تحقق چنین سعادتی در بعد اقتصادی، آیات اقتصادی قرآن کریم میباشد. فهم و یافتن غایات آیات اقتصادی همچون آیات دیگر در این جهت کمککننده و مایه تسهیل چنین راهی است.</em><br /> <em>در این مقاله با مراجعه به آیات اقتصادی قرآن و با روش اجتهادی (توصیفی ـ تحلیلی) و استناد به نصّ آیه و لوازم آن، غایاتی همچون تغییر نگرش اقتصادی، تبیین حقوق اقتصادی، اصول و قواعد اقتصادی و تبیین نظام ارزشی در اقتصاد اسلامی که آیه اقتصادی به دنبال آن بوده، استخراج و تبیین شده است.</em>
غایت آیات اقتصادی قرآن کریم,تغییر نگرش اقتصادی,تبیین حقوق اقتصادی,نظام ارزشی اقتصاد اسلامی
https://ied.razavi.ac.ir/article_1421.html
https://ied.razavi.ac.ir/article_1421_e3303aee0ee29768ffcaae8995469cf2.pdf