هوشمندسازی عرضه محصولات و خدمات مالی اسلامی با استفاده از یادگیری ماشین

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه نفت تهران

2 کارشناسی ارشد بانکداری اسلامی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

تعدد محصولات وخدمات در دنیای رقابتی لازمه کسب و کارهای مبتنی بر دانش است، در این راستا فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و مشاوران هوشمند به کمک مشتریان آمده است. اهمیت مشاور‌ان برای ارائه محصولات و خدمات مالی اسلامی و اخلاق‌محور از آن جهت مضاعف می‌شود که پیچیدگی فرآیندها در این حوزه را کمتر می کنند.

در این مطالعه ابتدا الگوی هوشمندسازی در عرضه محصولات و خدمات مالی اسلامی ارائه می‌شود، آنگاه فرآیندها، عملگرهای الگوریتم‌های یادگیری ماشین در تکامل الگوهای انطباق نیازهای مشتریان اخلاق‌محور و خدمات و محصولات بانکی معرفی می‌شود. برای تبیین فرآیندهای هوشمندسازی، بردارهای اطلاعات دموگرافیک، اهداف مالی، اطلاعات رفتاری مشتریان با استفاده از بسترهای بانکداری باز به منظور اعتبارسنجی معرفی می‌شود. آنگاه بردار ماتریسی دیگری از محصولات و خدمات مبتنی بر اخلاق، عقود اسلامی و قاعده‌های فقهی مورد قبول به‌کار گرفته شده در سکوهای مختلف ارائه می‌شود. محصولات و خدمات گروه‌بندی شده در قالب سکو‌ها بصورت رشته‌های عددی صفر و یک وراثتی حاوی ویژگی‌های عام محصول در فضای جمعیت به عنوان ورودی الگوریتم‌های یادگیری ماشین آماده تکامل برای رسیدن به الگوی خاص و مورد قبول مشتریان است. در ادامه محصولی که با خصیصه رفتاری و شرعی مشتری مطابقت داشته باشد توسط مشاوران هوشمند مطابق با شریعت(SCIA) به مشتری پیشنهاد داده می‌شود. در صورت عدم تطابق، کدها‌ی وراثتی در نسل‌های بعدی محصول به تکامل خود ادامه می‌دهند و این چرخه از طریق یادگیری ماشین ادامه می‌یابد تا محصولی که با خصیصه رفتاری مشتریان اخلاق‌مدار تطابق دارد ارائه شود و خطای عدم تطبیق به حداقل برسد

عنوان مقاله [English]

Smartening the supply of Islamic financial products and services using machine learning

نویسندگان [English]

  • seyed abdolah razavi 1
  • Nasrin Hashemizadeh 2
1
2 Master of Islamic Banking, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University
چکیده [English]

The variety of products and services in the competitive world is a requirement of knowledge-based businesses, in this regard, information and communication technology, artificial intelligence, machine learning, and smart consultants have come to help customers. The importance of consultants to provide Islamic and ethical financial products and services is doubled because they reduce the complexity of the processes in this field.

In this study, firstly, the model of intelligentization in the supply of Islamic financial products and services is presented, then the processes, operators of machine learning algorithms are introduced in the evolution of patterns of adaptation to the needs of ethical-oriented customers and banking services and products. To explain the intelligentization processes, demographic information vectors, financial goals, behavioral information of customers using open banking platforms are introduced for validation purposes. Products and services grouped in the form of platforms in the form of genetic zero and one numeric strings containing the general characteristics of the product in the population space as input to machine learning algorithms are ready to evolve to reach a specific pattern accepted by customers. In the following, a product that matches the customer's behavioral and Shariah characteristics will be offered to the customer by the intelligent consultants in accordance with Shariah (SCIA). In case of mismatch, the genetic codes continue to evolve in the next generations of the product, and this cycle continues through machine learning to provide a product that matches the behavioral characteristics of ethical customers and to minimize the mismatch error.