نقدی بر ادعای طبیعی‌بودن الگوی مصرف‌گرایی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموخته ارشد اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام و دکترای اقتصاد اسلامی از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی-کارشناس مسئول

چکیده

سؤالی که مقاله به دنبال پاسخ‌گویی به آن است در مورد ماهیت مصرف‌گرایی مدرن است. در واقع آیا سیر پیشرفت و توسعۀ اقتصادی جوامع به خودی خود منجر به الگوی وفور و مصرف‌گرایی می‌شود یا اینکه مصرف‌گرایی از طرق غیرطبیعی و با دستکاری در اراده‌‌های مصرف‌کنندگان رشد و توسعه و ترویج می‌یابد. سؤالی که با پاسخ‌دادن به آن می‌توان این پدیده را طبیعی و متعادل و مطلوب دانست یا اینکه آنرا غیرطبیعی، نامتعادل و نامطلوب تلقی کرد و با زمینه‌ها و عوامل رشددهندۀ آن به مقابله برخواست و الگویی طبیعی را جایگزین آن نمود.

مقاله با مطالعه و بررسی تاریخی سیر تحول مصرف و مصرف‌گرایی در جوامع سرمایه‌داری نشان می‌دهد این الگو به‌ویژه در شکل مدرن آن که به یک ایدئولوژی و سبک زندگی مطلوب در جوامع سرمایه‌داری بدل شده‌است، به هیچ عنوان مسبوق به سابقه نبوده و با تحولات فرهنگی، اقتصادی و تکنولوژیکی این‌چنین رشد و توسعه یافته‌است. بنابراین نه می‌توان و نه باید این الگو را یک الگوی طبیعی و هر جریان و الگوی مقابل آن را غیر طبیعی و محکوم به شکست قلمداد کرد. بعلاوه می‌توان نشان داد خود جوامع غربی به سمت الگوهای بدیل مصرف‌گرایی حرکت کرده و در همین راستا ارائه الگوی مصرف اسلامی پیشنهاد نویسنده مقاله می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A critique of the claim of naturalism of pattern of consumerism

چکیده [English]

The question that the article seeks to answer is about the nature of modern consumerism. In fact, does the course of economic development of societies by itself lead to a pattern of abundance and consumerism, or does consumerism grow and develop in unnatural ways and by manipulating the will of consumers? By answering this question, this phenomenon can be considered natural, balanced, and desirable, or it can be considered abnormal, unbalanced, and undesirable, and confronted with its backgrounds and growth factors, and a natural pattern can replace it.

This article by studying the evolution of consumption and consumerism in capitalist societies, demonstrates that this model, especially in its modern form, which has become a desirable ideology and lifestyle in capitalist societies, is by no means unprecedented and with changes. Culturally, economically and technologically it has grown and developed in this way. Therefore, this pattern can not and should not be considered a natural pattern and any current and pattern opposite to it is unnatural and doomed to failure. In addition, it can be shown that Western societies themselves have moved towards alternative models of consumerism, and in this regard, the presentation of the Islamic consumption model is suggested by the author of the article.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Consumption pattern
  • modern consumerism
  • naturalism of consumerism
  • alternative of consumerism
  • critique of consumerism